کشکول پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون، اشپزی، پزشکی و ....
شایعات پزشکی وایبری: درست یا غلط؟
جمعه 7 تير 1394 ساعت 7:28 | بازدید : 631 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

اضافه وزن, کیست سینه

کیست سینه و تنبلی تخمدان زمینه ارثی دارد.

 

کدام یک از توصیه های پزشکی در وایبر صحت دارد؟
این روزها شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه حسابی گل کرده‌اند و هر کدام از ما بخشی از زمان روزانه را به خواندن متن‌های به اشتراک گذاشته و پخش کردن مجدد آنها اختصاص می‌دهیم. اما این بار وقتی به پیغام‌های پزشکی می‌رسید با تامل بیشتر به نوشته‌های منتشرشده نگاه کنید و زودباور نباشید!

 

همه این پیام‌ها قابل اعتماد نیستند و نمی‌توانید براساس آنها سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. مخصوصا وقتی پای توصیه‌های پزشکی به میان می‌آید، باید از صحت و سقم این نوشته‌ها مطمئن شوید. فکرش را بکنید که در شبکه‌های اجتماعی مثل وایبر به شما خانم‌های جوان توصیه‌هایی در رابطه با بیماری‌های زنان بشود، چقدر به این توصیه‌ها ایمان دارید؟ چقدر به آن عمل می‌کنید؟

 

اینکه این اطلاعات تا چه اندازه صحت دارد، از نظر پزشکی قابل بحث است. در ادامه تعدادی از این توصیه‌های پخش شده در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده‌ایم.اکثر درمان‌های خودسرانه خانگی برای رفع مشکلات و عفونت‌های زنانه مردود است و توصیه نمی‌شود، مگر اینکه با تجویز پزشک انجام شده باشد.

 

بیشتر خانم‌ها دچار کمبود آهن هستند که علت آن نوشیدن چای است.
کمبود آهن به دلیل تغییرات غذایی نامناسبی است که در جامعه رواج پیدا کرده است، پس مصرف چای عامل اصلی و مهم‌ترین علت کمبود آهن نیست. پیشنهاد می‌کنیم مصرف فست فود را به حداقل برسانید. فست‌فودها از نظر غذایی بسیار بی‌ارزش‌اند و مصرف آنها به‌طور مداوم و به‌خصوص برای خانم‌های جوان مضر است. در رابطه با مصرف چای هم باید رعایت کنید و حداقل بین 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از غذا چای بنوشید، چراکه در جذب آهن تداخل ایجاد می‌کند.

 

توصیه مفید: اول صبح مقدار جذب آهن بالاست، درنتیجه باید همه به‌خصوص خانم‌های جوان مصرف صبحانه را به منظور جذب آهن و افزایش قوای جسمی جدی بگیرند. مصرف حبوبات هم توصیه می‌شود. میزان مصرف فست‌فود را هم که قرار است کم کنید.

 

در دختران خوردن شکلات سبب ایجاد کیست تخمدان و مصرف زیاد چای باعث بروز کیست سینه می‌شود.
برای فردی که در خانواده زمینه ارثی کیست سینه ندارد مصرف چای و شکلات به تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند، البته مصرف زیادشان هم توصیه نمی‌شود. در رابطه با کیست تخمدان، هر مدل شیرینی‌ که منجر به اضافه وزن شود، به ویژه اگر در خانواده هم زمینه‌ ارثی‌اش وجود داشته باشد، خطر ابتلا به کیست‌های تخمدان را افزایش می‌دهد. اما تاثیر شکلات در رابطه با کیست سینه چگونه است؟ برای افرادی که زمینه ارثی دارند، مصرف شکلات، ادویه، قهوه و هر آن چیزی که کافئین داشته باشد منع مصرف دارد و باید دریافت کالری از این مواد غذایی بسیار کمتر از سایر موارد باشد، به‌خصوص برای کسانی که مبتلا به بیماری فیبرو کیستیک سینه هستند.

 

توصیه مفید: افرادی که زمینه ارثی تنبلی تخمدان دارند، باید مصرف کالری را محدود کنند تا مبتلا به اضافه وزن نشوند. فست فود و حتی مصرف بیش از اندازه بستنی برای شان مضر است و بهتر است نوشابه را هم حذف کنند. مهم‌ترین پیشنهاد به این افراد افزایش تحرک است. ورزش‌هایی مثل ایروبیک کمک می‌کند تا وزن‌شان را متعادل نگه دارند. مصرف میوه و سبزی هم به همه افرادی که زمینه ارثی هر نوع کیستی را دارند توصیه می‌شود.


خانم‌هایی که ماست و ترشی زیادی می‌خورند یا عصبی هستند عادت ماهیانه‌شان به هم می‌ریزد.
خوردن ماست و ترشی باعث به‌هم‌ریختگی عادت ماهیانه نمی‌شود، اما استرس و عصبی شدن بسیار تاثیرگذار است. زیرا فرمان تنظیم تخمدان از مغز صادر می‌شود و اگر فرمان درستی منتقل نشود سیکل پریود به هم می‌ریزد. ماست ماده غذایی مفیدی است و ترشی هم اگر به میزانی متعادل مصرف شود غذای ناسالمی محسوب نمی‌شود.

 

توصیه مفید: استرس در به هم ریختگی عادت ماهیانه تاثیر منفی زیادی دارد؛ درواقع مهم‌ترین عامل است پس سعی کنید در مسیر زندگی آرامش بیشتری داشته باشید. به دلیل استرس، مسافرت، تغییر فصل و... اگر تخمک‌گذاری در یک دوره انجام نشود مشکلی نیست. یک نوبت نگران‌کننده نیست، اما تغییر سیکل برای بیش از یک دوره باید بررسی شود.

 

کمبود آهن, جذب آهن

استفاده از ویتامین E برای خانم‌های یائسه برای تداوم کار تخمدان مفید می باشد.

 

برای درمان کیست تخمدان تا ۴۰ روز از مصرف فرآورده‌های حیوانی پرهیز کنید؛ در این صورت کیست خودبه‌خود از بین می‌رود.
باوری اشتباه است و از نظر پزشکی چنین چیزی اثبات نشده است. پیشنهاد غذایی مناسب این است که غذای سالم، کم‌چرب و کم‌شیرین مصرف کنید و میوه و سبزیجاتی که ویتامین C دارند را با حجم بیشتری نسبت به قبل مصرف کنید.

 

توصیه مفید: اگر کیست بزرگی دارید ورزش سنگین توصیه نمی‌شود. برای کیست‌های چهار تا پنج سانتی‌متر بهتر است پیاده‌روی یا ورزشی سبک را انتخاب کنید.

 

علت تنظیم نبودن عادت ماهیانه خانم‌ها ناراحتی‌های عصبی و استرس است که با آرامش بیشتر مشکل‌شان برطرف می‌شود.
استرس می‌تواند به‌طور موقت بر سیکل‌های قاعدگی تاثیرگذار باشد، به‌طور مثال در یک دوره تنظیمات بدن شما را مختل کند اما در صورتی که متوجه شدید برهم خوردن سیکل‌ها ادامه دارد موضوع را به استرس ارتباط ندهید و خودتشخیصی را کنار بگذارید. توصیه می‌شود برای رفع مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید. استرس گاهی موجب ایجاد به هم ریختگی سیکل ماهیانه می‌شود، به‌عنوان مثال برای خانم‌هایی که در دوره امتحان‌های دانشگاهی هستند، اما در صورت تکرار، حتما باید به پزشک مراجعه کنند و سونوگرافی انجام دهند.

 

توصیه مفید: خانم‌هایی که قصد بارداری دارند بهتر است قبل از اقدام برای بارداری سونوگرافی انجام دهند. خانم‌های مجردی هم که پریود نامنظمی دارند، برای انجام سونوگرافی اقدام کنند. بانوانی هم که در دوران یائسگی به سر می‌برند بهتر است سالی یک بار به منظور تشخیص زودرس سرطان تخمدان سونوگرافی انجام دهند.

برای رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی توصیه می‌شود دو قاشق مرباخوری رازیانه را به همراه دو قاشق غذاخوری گل ختمی سفید با سه لیوان آب دم کرده و با عسل هر روز بخورید. این کار را دو هفته انجام دهید مشکل حل می‌شود.
رازیانه برای افزایش شیر و تنظیم قاعدگی بسیار مناسب است، اما در رابطه با عفونت‌های زنانه نظر اثبات شده پزشکی‌ وجود ندارد. شاید در طب سنتی چنین موردی وجود داشته باشد. مهم‌ترین عامل ایجاد عفونت‌ها مرطوب ماندن ناحیه تناسلی است که موجب ایجاد عفونت‌های قارچی می‌شود. به همین دلیل باید همیشه ناحیه تناسلی را بعد از شست‌وشو خشک کنید. برای شست‌وشوی دستگاه تناسلی از صابون و شامپو استفاده نکنید.

 

توصیه مفید: تعریق در ناحیه تناسلی باعث ایجاد عفونت‌های قارچی می‌شود. لباس زیرهای تنگ و پلاستیکی نیز بسیار نامناسب هستند و باید از لباس‌های زیر نخی استفاده کنید، همچنین از نوار بهداشتی‌هایی که رویه آن پنبه‌ای است استفاده کنید. استفاده از ژل بهداشتی بانوان هم یک تا دو بار در هفته کافی است.

 

قرص‌هایی که به منظور درمان کیست تجویز می‌شوند در آینده باعث ناباروری می‌شوند.
برای درمان کیست، قرص‌های جلوگیری تجویز می‌شود. این قرص‌ها هیچ عوارضی ندارند. خیلی از دختران مجرد و حتی خانواده‌های‌شان نگران هستند که این قرص‌ها عوارض داشته باشد، حتی نگرانند که مصرف این قرص‌ها در آینده به ناباروری منجر شود. اتفاقا این قرص‌ها به‌دلیل کاهش هورمون‌های مردانه، آکنه و موهای زائد را هم رفع می‌کند. کسانی که به دلیل تنبلی تخمدان مشکل پرمویی دارند برای طولانی مدت هم می‌توانند از این قرص‌ها استفاده کنند. تنها کافی است دو ماه قبل از تصمیم به بارداری این قرص‌ها را با نظر پزشک قطع کنند.

 

ویتامین E برای درد سینه مفید است.
برای کسانی که دردهای پریودیک سینه در نیمه دوم سیکل قاعدگی دارند مصرف ویتامین E توصیه می‌شود. این دردها ممکن است از یک هفته قبل از دوره پریود تا روزهای اول پریود ادامه داشته باشند.

 

توصیه مفید: ویتامینE برای خانم‌های یائسه به منظور تداوم کار تخمدان، سلامت پوست و سینه‌‌ها مفید است. مصرف مواد غذایی که ویتامین E دارند مثل روغن جوانه گندم، آجیل‌ها، میوه‌ها و سبزی‌جاتی مثل آووکادو، کیوی و کلم بروکلی توصیه می‌شود.
منبع:مجله زندگی ایده آل



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وقتي پاها بي قراري مي کنند
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 20:32 | بازدید : 586 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

علایم سندرم پای بی قرار, سوزن سوزن شدن پا

سوزن سوزن شدن پا از علائم سندرم پای بی قرار می باشد.

 

سندرم پای بی قرار یا آرال اس بیماری پای بیقرار نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خود را تکان دهد و یا بکشد.

اين بيماري يک اختلال عصبي حرکتي شايع است که در رديف « اختلالات خواب» طبقه بندي مي شود؛ زيرا باعث اختلال در خواب شبانه مي شود. « انجمن بي خوابي آمريکا» برآورد کرده که حدود 12 ميليون زن و مرد آمريکايي دچار اين سندرم هستند. اگر شما به اين بيماري دچار باشيد، وقتي نشسته يا دراز کشيده ايد، شديداً و مدام در پاهاي تان احساس ناراحتي مي کنيد و مي خواهيد بلند شويد و راه برويد.

 

با اين کار به طور موقت اين احساس از بين خواهد رفت. اين سندرم مي تواند در هر سني بروز کند و با افزايش سن بدتر مي شود. ( هر چند برخي از بيماران قبل از 18 سالگي با چنين شکايت هايي به پزشک مراجعه مي کنند). با وجودي که پاهاي بي قرار و آزاردهنده به آسيب هاي جدي ديگري منجر نمي شوند و به شکل يک بيماري مزمن فرد را آزار مي دهند، ولي گاهي اوقات هم ممکن است فرد بسيار ناتوان شود.

 

علایم سندرم پای بی قرار
افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار دچار احساساتی ناراحت کننده در پاها (بعضی اوقات در دست یا سایر اعضای بدن) و نیازی شدید به تکان دادن پاها برای آسایش از این مشکل دارند. بیماری باعث انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد مبتلا می‌شود. نوسان شدت علایم سندرم پای بیقرار عادی بوده و می‌تواند رخ دهد.

 

این مشکل معمولا هنگام دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت بر روی صندلی ماشین، هواپیما و یا سینما رخ دهد. علایم سندرم پای بیقرار با تکان دادن پا و یا ایستادن بهتر شده و کم تر آزار می‌دهد. این علایم می‌تواند باعث مشکل در خوابیدن، خواب آلودگی روزانه و کاهش کیفیت زندگی شود.

 

بعضی از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار هیچگاه به پزشک مراجعه نمی‌کنند، چرا که بیان کردن علایم و توضیح مشکل برایشان دشوار می‌باشد. اگر فکر می‌کنید، دچار این بیماری هستید برای درمان آن و دریافت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

 

رژيم غذايي بیماران سندرم پای بی قرار, سوزن سوزن شدن پا

برای درمان سندروم پای بی قرار باید کمبود آهن بدن را درمان کنیم.

 

عوامل پیدایش سندرم پای بی قرار
در بسیاری موارد، هیچ عامل مشخصی برای بروز سندرم بی قراری پا وجود ندارد. محققان گمان می برند که این مشکل ممکن است به خاطر عدم توازن ماده شیمیایی دوپامین در مغز باشد. این ماده شیمیایی مسئول فرستان پیام برای کنترل حرکات عضلانی است.


سندرم بی قراری پا معمولاً به صورت ارثی در خانواده منتقل می شود به ویژه اگر فرد از کودکی به این مشکل مبتلا بوده باشد. محققان محل هایی روی کروموزوم ها پیدا کرده اند که ژن سندرم بی قراری پا می تواند در آن وجود داشته باشد.


استرس علائم این سندرم را بدتر می کند. بارداری و تغییرات هورمونی نیز ممکن است به طور موقتی این مشکل را حادتر کنند. خیلی از خانم ها برای اولین بار حین بارداری با این مشکل مواجه می شوند، به ویزه در سه ماهه آخر بارداری. اما، در اکثر این خانم ها، علائم و نشانه های بیماری حدوداً یک ماه پس از وضع حمل برطرف می شود.


در اکثر موارد، سندرم بی قراری پا با هیچ بیماری دیگری در ارتباط نمی باشد. اما گاهاً می تواند با مشکلات زیر همراه باشد:
▪ بیماری عصب ثانویه:این اسیب دیدگی به عصب ها در دست و پا گاهی به خاطر بیماری مزمنی مثل دیابت و اعتیاد به الکل ایجاد می شود.


▪ کمبود آهن:حتی بدون ابتلا به کم خونی، کمبود آهن می تواند عامل پیدایش یا عود کردن سندرم بی قراری پا شود. اگر در سابقه سلامتیتان، خونریزی معده یا روده داشته اید، با قاعدگی های طولانی و شدید روبه رو بوده اید، یا دفعات زیادی خون داده اید، ممکن است کمبود آهن داشته باشید.


▪ نارسایی کلیه:اگر دچار نارسایی کلیه هستید، ممکن است کمبود آهن هم داشته باشید. وقتی کلیه نتواند به خوبی کار کند، ذخیره آهن در خون کم میشود. این مشکل به همراه سایر مشکلات در شیمی خون، می تواند باعث پیدایش یا بدتر شدن سندرم بی قراری پا در شما شود.

 

درمان سندرم پای بی قرار چگونه است؟
بعضی برای درمان سندرم پای بی قرار باید سایر بیماری های مرتبط همچون کمبود آهن یا نوروپاتی محیطی را باید درمان نمود. درمان کمبود آهن ممکن است با تجویز مکمل های آهن در ارتباط باشد. با اینحال دقت نمایید که برای دریافت آهن باید قبل از آن سطح آهن خونتان را چک کرده و با تجویز پزشک اقدام به دریافت دارو نمایید.

 

اگر سندرم پای بی قرار در شما با هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد، برای درمان آن می‌بایست بر تغییرات سبک زندگی و یا درمان دارویی تمرکز نمایید. درمان دارویی فقط با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به پزشک ممکن نیست.

 

سندرم پای بی قرار, سوزن سوزن شدن پا

چاقي و بي تحرکي از عوامل بروز سندرم پاهای بی قرار می باشد.

 

درمان خانگی برای سندرم پاهای بی قرار
•  دیرتر بخوابید:سندرم پای بیقرار باعث سخت خوابیدن می شود.برای داشتن خواب عمیق، کمی دیرتر به رختخواب بروید و صبح ها بیشتر بخوابید.

•  سر ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید.

•  قبل از خواب پاهای خود را ورزش دهید.

•  دوش آب گرم بگیرید.

•  مواد کافئین دار نخورید.

•  پاهایتان را سرد یا گرم کنید.

•  هر روز ورزش کنید.
•  مغز خود را ورزش دهید.
•  پاهای تان را حرکت دهید وقتی پاهایتان درد می گیرند، حرکت دادن آن ها، احساس ناراحتی را کاهش می دهد.
•  به طور عمیق نفس بکشید.
•  قبل از خواب، تلویزیون را خاموش کنید.
•  پاهای خود را ماساژ دهید.
•  ببینید نیاز به قرص آهن نیاز دارید یا نه.
•  با حرکات یوگا، درد خود را کم کنید.
  الکل ننوشید و سیگار نکشید.
•  داروهای مصرفی خود را چک کنید.برخی داروهای سرماخوردگی و آلرژی، علائم سندرم را بدتر می کنند، به خصوص برخی آنتی هیستامین ها (ضد حساسیت ها).

 

تأثير رژيم غذايي در کاهش يا افزايش شدت بيماري
رعايت رژيم غذايي مناسب، سرشار از فولات و ديگر مواد مغذي حياتي در کنار دارو و ديگر درمان هاي موجود، در کاهش علائم موثر است. به توصيه هاي زير توجه کنيد:
•  غذاهايي که داراي فولات هستند، مانند اسفناج، مارچوبه و سبزي هايي که برگ هاي سبز تيره دارند، بيشتر بخوريد و غلات کامل و نان هاي سبوسدار را حتماً در صبحانه خود بگنجانيد. اگر بيماري يا مشکل خاصي مانند بالا بودن کلسترول يا حساسيت به تخم مرغ نداريد، بيشتر تخم مرغ بخوريد. جگر هم منبع بسيار خوبي از فولات است.


•  تعداد دفعات غذا خوردن تان را بيشتر و حجم هر وعده را کمتر کنيد. مغزها، ماهي، ميوه تازه و غلات کامل را به قاعده در رژيم غذايي خود بگنجانيد. بهتر است به جاي غذاهاي فرآوري شده، غذاهاي تازه بخوريد و از خوردن غذاهايي که با آرد تصفيه شده درست شده اند و قندهاي ساده دارند ( مانند انواع شيريني ها و کيک ها) نيز بپرهيزيد.


•  مصرف خوراکي هاي حاوي کلسيم و ويتامين B12 ضروري است. اگر فکر مي کنيد با خوردن غذاهاي روزانه اين مواد مغذي به مقدار کافي به بدن تان نمي رسد، با مشورت پزشک مکمل بخوريد.
چاقي و بي تحرکي دو عاملي هستند که خطر ابتلا به اين سندرم را بالا مي برند و مي توانند علائم آن را شدت بخشند. با کمک يک متخصص تغذيه رژيم مناسبي براي کاهش وزن خود تنظيم کرده و با مشورت پزشک و مربي ورزش، به طور منظم ولي ملايم ورزش کنيد.


منابع:hidoctor.ir
rastineh.ir
rasekhoon.net



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سردرد، اولین علامت تومور مغزی
دو شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 7:24 | بازدید : 177 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

درمان تومور مغزی, شیمی درمانی

استفراغ و اختلال در دید از علائم تومور مغزی می باشد.

 

مغز انسان در یک محفظه استخوانی به نام جمجمه قرار دارد. وقتی توده یا توموری در آن شکل می گیرد از هر سو به بافت اطراف مغز فشار می آورد و علائمی ایجاد می کند. تومورهای مغزی، به خصوص تومورهای بدخیم، لجام گسیخته اند و با سرعت تکثیر می شوند و به همین دلیل، درمان به موقع در این بیماری ضرورت دارد برای اینکه از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آید.

 

اولین علامت تومور مغزی سردرد است؛ البته سردردی که با مصرف مسکن ها تسکین نمی یابد. هر توموری الگوی سردرد خاصی دارد. بیشتر بیماران مبتلا به تومور مغزی در طول روز شکایت زیادی از سردرد ندارند. سردرد ناشی از تومور، معمولا شبانه است که صبح ها و هنگام برخاستن از خواب به بیشترین میزان خود می رسد. بعضی از بیماران هم سردرد حمله ای یا ضربانی دارند. علائم فقط به سردرد محدود نمی شود. بیماران ممکن است دچار استفراغ و اختلال در دید هم باشند. اگر فشار داخل مغزی بالا برود تورم عصب ته چشم نیز دیده می شود. تومورها علائم اختصاصی هم دارند.

 

این علائم با توجه به محل قرارگیری تومور است؛ مثلا اگر تومور در ناحیه پل مخچه قرار داشته باشد؛ بیمار اشکال شنوایی پیدا می کند. اگر در مخچه ایجاد شده باشد باعث اختلال در تعادل و در صورتی که در نیمکره مغزی باشد، باعث بی حسی در یک طرف بدن می شود. تشنج نیز در بعضی از بیماران دیده می شود. تومورهای مغزی که در مخچه ایجاد می شوند با حجم کمتر عارضه بیشتری ایجاد می کنند و بیمار هم به علت علائم ناشی از تومور خیلی زودتر به پزشک مراجعه می کند ولی تومورهایی که در ناحیه مخ ایجاد می شوند، معمولا حجیم ترند و وقتی عارضه ایجاد می کنند که فشار داخل مغز بالا می رود. البته بعضی از تومورها هیچ علامتی ندارند و اتفاقی و در یک تصویربرداری کشف می شوند.

 

سی تی اسکن, درمان تومور مغزی

برای تشخیص نوع تومور حتما باید نمونه برداری انجام شود.

 

راهکار تشخیص تومور عمدتا استفاده از سی تی اسکن و ام آر آی است. بعد از اینکه محل تومور کاملا مشخص شد جراح تصمیم می گیرد که آیا می توان تومور را خارج کرد و اگر امکان جراحی وجود دارد، چگونه تومور خارج شود که کمترین عارضه را برای بیمار داشته باشد. بعضی از تومورها در مناطق داخلی مغز تشکیل می شوند و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. این تومورها قابل برداشتن نیستند و فقط می توان با شیمی درمانی یا رادیوتراپی، بیماری را کنترل کرد. بعضی دیگر نیز در مکان حساسی قرار دارند و باید خیلی با احتیاط برداشته شوند چون احتمال آسیب به نسج مغز و عوارض بعد از عمل وجود دارد.

 

البته جراحی هم عارضه دارد. شایع ترین عارضه بعد از جراحی، سردرد و تشنج است که سردرد با داروهای استروئیدی و تشنج هم با داروهای ضدتشنج کنترل می شود. احتمال خونریزی در محل عمل هم وجود دارد. گاهی بافت مغزی، هنگام خروج تومور آسیب می بیند. عارضه ایجاد شده در بیمار ممکن است به شکل کجی صورت، اختلال در بینایی، اختلال در بلع، افتادگی پلک و اشکال در حرکت و تعادل و... باشد.

 

وقتی وجود تومور در مغز تایید شد، قدم بعدی درجه بندی تومور است، تومورها معمولا به 4 درجه تقسیم می شوند. درجه 1 و 2 اغلب خوش خیم اند و درجه 3 و 4 معمولا بدخیم. پیشرفت تومور می تواند آن را از نوع خوش خیم در مرحله 1 و 2 به مرحله بدخیم 3 و 4 تبدیل کند. البته قرار گرفتن تومور در مرحله 1 یا 2 به این معنا نیست که هیچ خطری متوجه بیمار نیست و با درمان برطرف می شود چون مواردی وجود دارند که درمان را با مشکل روبرو می کند. مثلا گاهی تومور خوش خیم و درجه 1 است اما در محلی مثل ساقه مغز قرار دارد که مشکلات ثانویه ایجاد می کند.

 

ساقه مغز محل کنترل فعالیت های حیاتی بدن مثل تنفس و ضربان قلب و کنترل فشار خون است. بعضی از تومورها هم از ابتدا خوش خیم اند ولی رشد سریعی دارند. اگر چنین توموری در بطن مغز قرار گرفته باشد، می تواند محل خروجی آب تولید شده در بطن را ببندد و باعث افزایش فشار داخل مغز و مرگ بیمار شود. در مواردی هم تومور در محلی قرار دارد که عملا نمی توان کاری برای بیمار انجام داد و خارج کردن تومور مساوی است با عوارض یا ناتوانی های شدید.

 

تومورهای بدخیم هم از نامشان پیداست که مشکل ساز هستند ولی گاهی ممکن است در جای مناسبی قرار گرفته باشند و جراح نیز به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. با این حال از آنجا که سرعت زیادی در دست اندازی آنها وجود دارد و با جریان لنف به نقطه دیگری از مغز یا بدن می روند، ممکن است از جای دیگری سر درآورند. با توجه به سی تی اسکن و ام آر آی نمی توان به دقت نوع تومور را تعیین کرد. به همین دلیل برای تشخیص نوع تومور حتما باید نمونه برداری انجام شود.

 

درمان تومور مغزی, شیمی درمانی

اولین علامت تومور مغزی سردردی است که با مسکن تسکین نیابد.

 

شیوع تومورهای مغزی در جامعه حدود یک در 10هزار نفر جمعیت است. این تومورها به دو دسته کلی اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. در ادامه، با این دسته بندی و سایر دسته بندی های این بیماری آشنا خواهید شد.

برخی از تومورهای مغزی اولیه اند و برخی دیگر، ثانویه. تومورهای اولیه از بافت مغز به وجود می آیند و معمولا ریشه ژنتیکی دارند. تومورهای ثانویه منشاء مغزی ندارند و در اثر دست اندازی سلول های سرطانی پستان، ریه، کبد یا اعضای دیگر بدن به مغز ایجاد می شوند. حدود 50درصد از تومورهای مغزی، نوع ثانویه هستند. تومورهایی که در اثر دست اندازی ایجاد شده اند، معمولا بدخیم هستند و باید جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی شوند.

تومورها در 2 ناحیه از مغز تشکیل می شوند؛ بیرون مغز و داخل مغز. تومورهای داخل یا خارج مغز ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند ولی آنهایی که داخل مغز تشکیل می شوند، بیشتر تمایل به بدخیمی دارند؛ مثل گلیوما. تومورهای خارج مغزی مثل مننژیوما و نورینوما تومورهای نسبتا خوش خیمی هستند و احتمال عود کمتری هم دارند.

بعضی از تومورها مثل مننژیوما و گلیوما تک گیر هستند یعنی ارتباط به ارث ندارند و اگر در خانواده یک نفر به این نوع از تومور مبتلا بود، خطری بستگان بیمار را تهدید نمی کند اما تومورهایی مثل نوروفیبروماتوزیس زیربنای ژنتیکی دارند چون اختلالی در کروموزوم 5 وجود دارد و این اختلالات کروموزومی قابل انتقال در خانواده هستند. خوشبختانه این موارد چندان شایع نیستند ولی با ابتلای یک نفر در خانواده، بستگان بیمار هم به بررسی نیاز خواهندداشت.

 

تومورهایی که در غده هیپوفیز تشکیل می شوند، فعالیت ترشحی دارند؛ مثلا ممکن است باعث ترشح هورمون رشد شوند و بیماری ای به نام آکرومگالی ایجاد کنند که در آن استخوان های صورت، دست ها و پاها رشد می کند. بیماری دیگر که می توان در همین زمینه مطرح کرد، کوشینگ نام دارد. در این بیماری نیز به دلیل وجود تومور در هیپوفیز، هورمون کورتیزول ترشح می شود و بیمار صورت گرد یا قرص ماهی و پشت کوهانی پیدا می کند.
منبع:tabnak.ir



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان بیماری های پوستی با منشا روانی
پنج شنبه 2 ارديبهشت 1394 ساعت 20:34 | بازدید : 202 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

بیماری های پوستی با منشا روانی,ارتباط شرایط روحی و روانی با پوست

در بیماران پوستی شخص بیمار تصور واهی از ابتلا به انگل را دارد

 

بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بیماران پوستی که به دنبال درمان هستند، دارای نوعی اختلال روانی هستند.

ارتباط شرایط روحی و روانی با پوست
پیشرفت های علمی، راه را برای درک و درمان شرایط موجود در سطح پوست فراهم آورده است. پوست یکی از مسیرهای اصلی است که ما توسط آن دنیا را درک می کنیم و در حقیقت توسط دنیا درک می شویم. زمانی که این تصورات، غلط از آب در می آیند بیمار دچار استرس وسیعی می شود مانند توهم ابتلا به انواع انگل، زمانی که خود پوست تحت تاثیر شرایط اولیه ناراحتی پوست قرار می گیرد، معمولا عوارض روانی به دنبال خواهدداشت که به شدت، عزت نفس، اعتماد به نفس و کیفیت کلی زندگی را تحت تاثیر قرار می هد. سیستم عصبی مرکزی (CNS) می تواند بر روی سلامتی سایر سیستم های بدنی مانند پوست تاثیر بگذارد...



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


لطفا ضربدری ننشینید!
پنج شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 10:12 | بازدید : 215 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

طرز صحیح نشستن ,خطرات ضربدری نشستن

شاید تعجب کنید که انداختن پا روی پا به صورت ضربدری چه ربطی به فشار خون دارد!

هنگام نشستن، یکی از شیوه‌های ظاهرا شیک و زیبا، انداختن پاها روی هم به صورت ضربدری است. خیلی‌ها هم در این حالت احساس راحتی می‌کنند و هر چند دقیقه پایی را که رو قرار می‌گیرد، عوض می‌کنند. از نقطه نظر روانی البته، برخی با حالتی تقریبا جمع شده، وقتی در موضع تدافعی قرار می‌گیرند، این کار را به صورت غیر ارادی انجام می‌دهند. اما جالب است بدانید که این شیوه نشستن، اصلا شیوه خوبی نیست و آثار زیان‌‌آوری روی سلامتی دارد...



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حقه شگفت‌انگیز برای خلاص شدن از خروپف!
سه شنبه 11 مهر 1393 ساعت 19:12 | بازدید : 301 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

خروپف کردن,علت خروپف کردن

تحقیقی جدید نشان داده که جوراب پوشیدن از خرناس کشیدن جلوگیری می‌کند، اما برای فرار از خرخرهای شبانه راه‌های دیگری هم وجود دارد، مانند استفاده از توپ تنیس و تمرین آواز.


از هر چهار نفر انسان روی زمین یک نفر در خواب خرناس می‌کشد، اما نکته جالب‌تر این‌که شیوع این مشکل در مردان دو برابر زنان است، موضوعی همزمان برای زنان خوشایند و هم ناخوشایند است.

به‌همین دلیل تعجبی ندارد که روش‌های جدید حل مشکل خروپف ارائه می‌شوند با پوشش خبری گسترده‌ای روبرو شوند؛ حال هرقدر که این روش‌ها غیرمحتمل باشند.

به تازگی پژوهشگران دانشگاه تورنتو راه‌حل جدیدی برای این مشکل دیرپا ارائه کرده‌اند و به همین بهانه، تلگراف به مرور این ایده و ۴ ایده شگفت‌انگیز دیگر (که پیش از این مطرح شده بودند) پرداخته که می‌توانند رویای هر فرد خروپف کننده‌ای باشند.

۱- جوراب واریس
به استناد پژوهشی که مقاله آن در هفته گذشته منتشر شد، پوشیدن جوراب‌های واریس برای جلوگیری از لخته شدن خون می‌تواند از خروپف کردن جلوگیری کند. در طول روز، مایعی در قسمت‌های پایینی پا انباشته می‌شود که شب‌هنگام به سوی گردن می‌رود و مشکل را بدتر می‌کند. جوراب‌های واریس مقدار انباشتگی این مایع را کاهش می‌دهند و پژوهش اخیر نشان داده مردانی که در طول روز جوراب واریس می‌پوشند، احتمالاً کمتر در شب خروپف می‌کنند.

۲- توپ‌های تنیس
افرادی که به پشت می‌خوابند احتمالاً بیشتر خروپف می‌کنند، چراکه زبان و بافت‌های نرم بیشتر درخطر افتادن و بستن راه‌های هوایی هستند.

برای جلوگیری از این وضع، برخی پزشکان پیشنهاد می‌دهند که وصل کردن توپ تنیس به پشت تی‌شرتی که موقع خواب می‌پوشید، موجب احساس ناراحتی هنگام خوابیدن به پشت می‌شود و شما را وادار می‌کند که به پهلو بخوابید. سرانجام به خوابیدن به پهلو عادت خواهید کرد و دیگر نیازی به توپ تنیس نخواهد بود.

۳- آواز خواندن
درس‌های آوازی وجود دارد که هدف از آن بهبود زندگی خروپف کننده‌ها است و ماهیچه‌ها را در مکان معمول لرزش ناشی از خروپف کردن مانند کام نرم، زبان، مجرای هوایی و ... تنظیم می‌کند.

شواهدی وجود دارد که تمرین‌های مداوم آواز خواندن ممکن است به افرادی که خروپف می‌کنند کمک کند اما برای تأیید قطعی آن نیاز به پژوهش‌های بیشتری است.

 

خروپف کردن,علت خروپف کردن


۴- نوار چسب!
اگر خروپف کردن اغلب زمانی اتفاق بیفتد که کام نرم دهان، ورودی راه‌های هوایی را بندد و آن نیز زمانی اتفاق بیفتد که دهان باز مانده باشد، یک راه‌حل این است که دهان را بسته نگه دارید. انواع و اقسام نوارهای بالا کشنده وجود دارند که مانع از افتادن کام دهان در هنگام خواب می‌شوند، اما برخی پیشنهاد دیگر و ارزان‌تری دارند: به جای این‌که کلی پول خرج این چیزها کنید، با صرف هزینه‌ای اندک، به شیوه خانگی مشکل را حل کنید.

۵- بالش جدید
به رغم آن‌که برخی متخصصان خوابیدن بدون بالش را توصیه می‌کنند، اما تمیز نگه‌داشتن بالش‌هایی که استفاده می‌کنید هم برای رهایی از خروپف مؤثر است. مواد آلرژی‌زا و ریزجانداران موجود در بالش‌ها می‌تواند دلیل خروپف شما باشد، از همین رو پیشنهاد می‌شود که هر شش ماه، بالش‌های خود را عوض کنید.

منبع : aftabir.com

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چگونه بر تعریق زیاد فائق شویم؟
سه شنبه 16 شهريور 1393 ساعت 22:25 | بازدید : 355 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

راه های جلوگیری از عرق کردن , عرق کردن

ساختار بدن انسان طوری است که برای تنظیم دمای بدن دارای سیستمی به نام تعریق است.

 

تعریق توسط غددی به نام غدد ترشح‌کننده عرق اتفاق می‌افتد، این غدد همیشه فعالیت می‌کنند ولی در مواقعی که گرمای بدن بیش از اندازه بالا می‌رود، فعالیت خود را چندین برابر می‌کنند تا دمای بدن را به حال تعادل درآورند.

 

اما بعضی از افراد از تعریق بیش از حد به ستوه آمده‌اند چراکه مشکلاتی را برایشان به‌وجود آورده است. در این مطلب به راه‌های درمانی برای این افراد اشاره خواهد شد.

شکایت از تعریق زیاد زیر بغل
تعریق زیر بغل بسیار شایع است و تعداد زیادی از مردم دچار تعریق بیش از حد زیر بغل هستند. سیستم عصب‌رسان غدد عرق در این افراد بیش از حد فعالیت می‌کند. سن شروع افزایش فعالیت غدد عرقی معمولا از هجده تا پنجاه و چهار سالگی است.

 

عرق زیاد معمولا باعث آزار بیمار و حتی اطرافیان او می‌شود. آنچه فعالیت غدد را کنترل می‌کند عصب سمپاتیک است.

 

در این افراد عصب سمپاتیک بیش از حد فعال است، گاهی نیز آسیب به این عصب مثلا در بیماران نخاعی، مبتلایان به پرکاری تیروئید و دیابت، باعث پرکاری عصب سمپاتیک و تعریق زیاد می‌شود. تعریق زیاد باید علامت‌هایی داشته باشد مثلا دوطرفه باشد، حداقل یکبار در هفته تکرار شود، در زندگی روزمره اثر منفی بگذارد، در هنگام خواب متوقف شود و قبل از بیست و پنج سالگی شروع شود.

درمان تعریق
درمان موضعی: می‌توان با درمان موضعی آلومینیوم کلراید شروع کرد. این پمادها باید به صورت شبانه‌روزی استفاده شوند. دارو در ابتدا با غلظت پایین استفاده می‌شود و اگر تعریق با این غلظت بهبود نیافت دوز آن بیشتر می‌شود.

تزریق بوتاکس: تزریق زیر پوستی بوتاکس نیز درمان خوبی است. بوتاکس دارویی است که برای پرکردن چین و چروک پوست از آن استفاده می‌شود، اما تزریق بوتاکس کاربرد خوبی برای درمان تعریق زیاد دارد. معمولا این درمان دوامی دو ساله دارد ولی باید هر شش ماه تا یک سال تکرار شود. بوتاکس برای زیر بغل استفاده می‌شود، ولی می‌توان برای دست و پا نیز از آن استفاده کرد. تزریق بوتاکس معمولا در دست و پا دردناک است و نیاز به بی‌حسی قبل از انجام دارد. بوتاکس با بلوکه کردن موقتی اعصاب محرک غدد عرق، تعریق را مهار می‌کند.

آراف فرکشنال: روش جدید دیگری نیز وجود دارد به نام آراف فرکشنال. این روش ماندگاری بیشتری نسبت به بوتاکس دارد و در بعضی از بیماران نیز بهبودی دائمی دیده می‌شود. تعداد جلسات درمانی در آراف فراکشنال سه تا شش جلسه است.

جراحی: گاهی هم می‌توان مقداری از غدد عرق را با جراحی برداشت. این روش آخرین خط درمانی است چون عوارضی دارد که برای بیماران مشکلات دیگری را به‌وجود می‌آورد. یکی از مشکلات عمده، خشکی بیش از حد دست و پاست که بیمار را مجبور می‌کند تا مدام از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کند.

یونئوفورز: روشی هم به نام یونئوفورز وجود دارد که در آن با ایجاد حرکت یونی توسط جریان الکتریسیته در آب، دو اتم هیدروژن و اکسیژن تجزیه شده و اتم هیدروژن که بار مثبت دارد روی مجاری غدد عرق که به طور طبیعی بار منفی دارد جمع می‌شود. این مکانیسم درمانی باعث کاهش ترشح عرق از غدد عرقی می‌شود.

چگونگی انجام یونئوفورز: در این روش دو ظرف نسبتا گود را از آب معمولی پر می‌کنند و بیمار باید تمام وسایل فلزی خود مانند انگشتر، ساعت، دستبند و... را خارج کند و دست و پاها را داخل آب قرار دهد. وقتی درمان برای زیر بغل انجام می‌شود از دو صفحه فلزی استفاده می‌شود که اسفنجی روی آن قرار گرفته و به آب آغشته شده است. بعد از این کارها جریان الکتریسیته برقرار می‌شود.

 

در این هنگام باید از بیمار پرسیده شود که آیا احساسی مانند گزگز دارد یا نه؟ اگر جواب مثبت بود جریان در همان درجه به مدت 10 تا 30 دقیقه نگه داشته می‌شود، اما درمان باید ادامه یابد و بیمار تقریبا 8 تا 10 جلسه دیگر برای این کار مراجعه کند. مراجعات باید یک روز درمیان باشد. ولی بعد از 8 تا 10 جلسه درمان‌های نگه‌دارنده شروع می‌شود که معمولا هفتگی یا ماهانه هستند. در هر بار مراجعه بعدی مقدار جریان و غوطه‌وری عضو افزایش می‌یابد.

احتمال عود بیماری با قطع کردن درمان وجود دارد ولی اغلب بیماران آن‌قدر از این روش درمانی راضی هستند که معمولا خودشان به طور داوطلبانه برمی‌گردند.

 

منبع : jamejamonline.ir

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گیاهی برای بهبود میگرن
سه شنبه 23 تير 1393 ساعت 19:22 | بازدید : 340 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

میگرن,درمان میگرن,داروهای گیاهی میگرن

گیاه زنجبیل از سال ها قبل و در طب سنتی دارای کاربردهای درمانی متعدد است.

مطالعات انجام شده توسط محققان دانمارکی نشان داد که گیاه زنجبیل در کنترل و بهبود سردردهای میگرنی نقش بسزایی ایفا می کند. این محققان پی بردند که اثر زنجبیل در پیشگیری و کنترل میگرن معادل داروهای مسکن شیمیایی می باشد.

گیاه زنجبیل از سال ها قبل و در طب سنتی دارای کاربردهای درمانی متعدد از جمله رفع تهوع بوده است. مطالعه اخیر نشان داد که زنجبیل به کنترل واکنش های التهابی و درد کمک کرده و سردردهای میگرنی را بهبود می بخشد.

متخصصان توصیه می کنند با شروع علایم میگرن، در حدود یک سوم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل (معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم) را در آب گرم ریخته و بنوشید. همچنین می توان از زنجبیل تازه در رژیم غذایی روزانه استفاده نمود. مصرف این گیاه تعداد دفعات و شدت حملات میگرن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

 

منبع:seemorgh.com



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بیماری مزمن کلیه و درمان آن
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 19:45 | بازدید : 720 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

بیماری مزمن کلیوی (CKD ) همچنین نارسایی مزمن کلیوی نیز نامیده می شود و این بیماری سبب تخریب کلیه ها می شود. این بیماری پیشرونده و برگشت ناپذیر است. کلیه های شما یک بخش اساسی از بدن شما هستند. آنها وظایف مانند ( کمک به حفظ تعادل مواد معدنی و الکترولیت هایی مانند ( کلسیم، سدیم و پتاسیم )، تولید سلول های قرمز خون، حفظ تعادل اسید و باز خون، دفع مواد زائد محلول در آب از بدن ) را به عهده دارند.

 

درمان برای بیماری مزمن کلیه معمولا با کنترل علت زمینه ای، برای کند کردن روند پیشرفت آسیب کلیوی، تمرکز دارد. بیماری مزمن کلیه می تواند به مرحله نهایی نارسایی کلیه، پیشرفت کرده که بدون فیلتر مصنوعی ( دیالیز ) یا پیوند کلیه این بیماری کشنده است.

 

چه عواملی باعث بیماری مزمن کلیه می شود؟
شایع ترین علل بیماری مزمن کلیوی، فشار خون بالا و دیابت هستند.
هر کلیه حاوی حدود یک میلیون واحد فیلتر بسیار ریز عملکردی بنام نفرون می باشد. هر بیماری که سبب زخم و اسکار این واحد فیلتر شود موجب بیماری کلیه می شود. دیابت و فشار خون بالا می تواند هر دو به نفرون آسیب برساند.

 

فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی کلیه ها، قلب و مغز صدمه بزند. به طور کلی، بیماری های رگ های خونی برای کلیه ها خطرناک است. کلیه ها حاوی تعداد زیادی عروق خونی هستند.

 

بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و می تواند آنتی بادی بر علیه بافت کلیه ایجاد کند.

 

علل مختلف دیگر بیماری مزمن کلیوی مانند بیماری کلیه پلی کیستیک یک علت ارثی از بیماری مزمن کلیوی است. گلومرولونفریت می تواند با لوپوس ایجاد شود. همچنین این بیماری می تواند بعد از یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد شود.


عوامل خطر برای بیماری مزمن کلیه
خطر بیماری مزمن کلیوی در سن بالای 65 سال افزایش می یابد این با احتمال بیشتر در آمریکایی های آفریقایی تبار، سرخپوستان آمریکایی و آمریکایی های آسیایی تبار رخ می دهد. سایر عوامل خطرساز برای بیماری مزمن کلیه عبارتند از مصرف سیگار، چاقی، کلسترول بالا، دیابت نوع 1 و 2، بیماری های خود ایمنی، بیماری کلیه انسدادی ( از جمله انسداد مثانه ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات )، تصلب شریان، سیروز و نارسایی کبد، تنگ شدن عروق تامین کننده کلیه، سرطان کلیه، سرطان مثانه، سنگ کلیه، عفونت کلیه، لوپوس، اسکلرودرما، واسکولیت، ریفلاکس مثانه به حالب ( برگشت جریان ادرار جریان به کلیه )
شناخت نشانه های بیماری مزمن کلیه

بیماری های مزمن کلیوی ( CKD ) تا حدود90 درصد از کلیه نابود نشود هیچ علامتی ندارد هنگامی که کلیه به شدت آسیب دید نشانه های بیماری مزمن کلیه مانند ( تورم اطراف چشم ( ادم اطراف حدقه )، تورم پاها ( ادم پدال )، خستگی، تنگی نفس، تهوع، استفراغ ( به خصوص در صبح و بعد از خوردن غذا )، بوی ادرار شبیه بوی تنفس، درد استخوان، پوست غیر طبیعی تیره یا روشن، شبنم اورمیک، خواب آلودگی، بی حسی در دست و پا، سندرم پای بی قرار، ناخن و موهای شکننده، خارش، از دست دادن وزن، از دست دادن توده عضلانی، کشش عضلات و گرفتگی، بروز کبودی و خونریزی، خون در مدفوع، سکسکه، تشنگی بیش از حد، سطح پایین تمایل جنسی، ناتوانی جنسی، بیخوابی، آپنه خواب ) پیدا می شود.

تشخیص بیماری مزمن کلیه
تشخیص بیماری مزمن کلیوی با یک تاریخچه پزشکی آغاز می شود. تاریخچه خانوادگی از نارسایی کلیه می تواند سوء ظن شما را بالا ببرد. بنابراین می توانید سابقه فشار خون بالا یا دیابت را در نظر داشته باشید با این حال، آزمایش های دیگری برای تایید تشخیص بیماری مزمن کلیوی مورد نیاز است.

 

شمارش کامل خون - شمارش کامل خون ( CBC ) می تواند کم خونی را نشان می دهد. کلیه ها تولید اریتروپویتین می کنند این هورمونی است که باعث تحریک مغز استخوان به تولید سلول های قرمز خون می شود هنگامی که کلیه به شدت آسیب دیده باشد توانایی تولید اریتروپویتین کاهش می یابد. این سبب کاهش در سلول های قرمز خون می شود و کم خونی نامیده می شود.

 

الکترولیت ها -  CKDمی تواند روی سطح الکترولیت شما تاثیر بگذارد پتاسیم ممکن است بالا باشد و سطح بی کربنات ممکن است کم شود. ممکن است سبب افزایش اسید خون شود.

 

نیتروژن اوره خون ( BUN ) - زمانی که کلیه ها شروع به تخریب می کند BUN بالا می رود به طور معمول کلیه ها، محصولات تجزیه پروتئین را از خون پاک می کنند لذا پس از آسیب کلیه، محصولات جانبی ساخت اوره که یک محصول جانبی از تجزیه پروتئین است بالا می رود اوره چیزی است که ادرار بوی آن را می دهد.

 

کراتینین - در کاهش عملکرد کلیه، کراتینین افزایش می یابد. این پروتئین نیز به توده عضلانی مرتبط است

 

هورمون پاراتیروئید ( PTH ) - کلیه و غدد پاراتیروئید در تنظیم کلسیم و فسفر تداخل می کنند. تغییرات در عملکرد کلیه روی آزاد شدن PTH تاثیر می گذارد و در سراسر بدن روی میزان کلسیم تاثیر می گذارد

 

هنگامی که کلیه پیشرفت کند و به مرحله ( ESRD ) برسد هیپرفسفاتمی ایجاد می شود و سنتز ویتامین D دچار اختلال می شود با گذشت زمان، این باعث می شود کلسیم از استخوان آزاد شده و استخوان ضعیف شود.

 

جریان کلیه و اسکن - این بررسی های تصویربرداری عملکرد کلیه را نشام می دهد

 

سونوگرافی کلیه - این آزمایش اندازه گیری غیر تهاجمی کلیه ها و پروستات است و اگر مانعی وجود داشته باشد نشان می دهد.

 

تست های اضافی برای CKD عبارتند از:
بیوپسی کلیه
تست تراکم استخوان
سی تی اسکن شکم ( CT )
تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی شکم ( MRI )

 


درمان بیماری مزمن کلیه
بسته به علت زمینه ای، بعضی از انواع بیماری های کلیوی می تواند درمان شود. هر چند اغلب بیمارهای مزمن کلیه، درمان ندارد. به طور کلی، درمان شامل اقدامات برای کمک به کنترل علائم و نشانه ها، کاهش عوارض و پیشرفت آهسته این بیماری است. بیماریهای مزمن کلیه، مزمن و برگشت ناپذیر است و لذا درمان برای بهبود بیماری زمینه ای تمرکز دارد. درمان می تواند سبب پیشگیری و درمان عوارض ناشی از CKD مانند ( اضافه بار حجم، نارسایی احتقانی قلب، کم خونی، استخوان های شکننده، از دست دادن وزن و عدم تعادل الکترولیتی ) شود.

 

داروهای فشار خون بالا - افراد مبتلا شدن به بیماری های کلیوی ممکن است فشار خون بالای آنها بدتر شود پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش فشار خون توصیه کند که معمولا آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ( ACE ) مهار کننده یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II  که برای حفظ عملکرد کلیه است. داروهای فشار خون بالا در ابتدا می تواند عملکرد کلیه را کاهش و سطح الکترولیت را تغییر دهند بنابراین شما ممکن است نیاز به آزمایش خون مکرر برای نظارت بر وضعیت خود داشته باشید پزشک ممکن است به احتمال زیاد یک قرص آب ( دیورتیک ) و یک رژیم غذایی کم نمک را نیز توصیه کند.

 

داروها برای پایین آوردن سطح کلسترول - پزشک شما ممکن است داروهایی موسوم به استاتین را برای پایین آوردن کلسترول توصیه کند افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی اغلب مبتلا به سطوح بالای کلسترول بد که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

 

داروهایی برای درمان کم خونی - در برخی شرایط، دکتر شما ممکن است مکمل هورمون اریتروپویتین ( uh-rith-roe-POI-uh-tin ) را توصیه کند گاهی اوقات آهن به آن اضافه می شود مکمل اریتروپویتین به تولید سلول های قرمز خون کمک می کند و ممکن است خستگی و ضعف در ارتباط با کم خونی را کاهش دهد.

 

داروها برای تسکین تورم - افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه ممکن است مایعات را در بدن احتباس کنند و این می تواند سبب تورم در پاها و همچنین به فشار خون بالا منجر شود داروهای دیورتیک ها می تواند به حفظ تعادل مایعات در بدن شما کمک کند.

 

داروها برای محافظت از استخوان - دکتر شما ممکن است مکمل کلسیم و ویتامین D را برای جلوگیری از استخوان های ضعیف و کاهش خطر شکستگی تجویز کند همچنین شما می توانید برای محافظت عروق خونی از آسیب های رسوب کلسیم ( آهکی شدت ) از  داروهایی که از میزان فسفات در خون شما بکاهد استفاده کنید برای داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین پایین و سالم، برای به حداقل رساندن مواد زائد در خون، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید

 

کنترل مشکلات زمینه ای، مانند فشار خون بالا و دیابت می تواند میزان آسیب کلیوی را کاهش دهد.
هنگامی که عملکرد کلیه به 10 درصد یا کمتر کاهش یابد نشانه های بیماری ظاهر شده و در این مرحله، ممکن است شما نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه پیدا کنید.

 

زمانی که کلیه ها به کلی از کار افتاد و خاموش شد بیماری مرحله انتهایی کلیه نامیده می شود.

 

درمان مرحله نهایی کلیه CKD / ESRD عبارتند از
ترک سیگار
وعده های غذایی کم چرب
محدودیت نمک برای کنترل فشار خون و جلوگیری از اضافه حجم بار
رژیم غذایی با پروتئین محدود و کالری کافی برای حفظ وزن
رژیم غذایی با پتاسیم محدود شده
انجام ورزش کافی
تصفیه خون از طریق دیالیز
پیوند کلیه
محدودیت مایعات برای جلوگیری از اضافه حجم بار
محدودیت کربوهیدرات برای بیماران مبتلا به دیابت
کنترل دیابت
کنترل فشار خون
آهن و مکمل ویتامین برای مدیریت کم خونی
تزریق اریتروپویتین برای تحریک تولید سلول های قرمز خون
مکمل های کلسیم و ویتامین D
استفاده از داروهای باند کننده فسفات
نرم کننده های مدفوع برای یبوست
آنتی هیستامین ها برای خارش


افراد مبتلا به CKD / ESRD که ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باشند توصیه می شود که از واکسن های ( پنوموکوکی، هپاتیت B و A، انفلوانزا، H1N1 ( آنفولانزای خوکی ) استفاده کنند.


پیشگیری از بیماری مزمن کلیه
همیشه نمی توان از CKD جلوگیری کرد با این حال، شرایط مانند کنترل فشار خون بالا و دیابت کمک کننده است.
دستورالعمل های مربوط به داروها را دنبال کنید. مصرف بیش از حد بسیاری از داروهای از بین برنده درد، مانند داروهای ضد درد بدون نسخه، نظیر آسپیرین، ایبوپروفن ( Advil، موترین IB و غیره) و استامینوفن ( تیلنول ، غیره) می تواند به آسیب کلیه منجر شود و اگر شما بیماری کلیه دارید به طور کلی باید از خوردن آنها اجتناب شود از پزشک خود در مورد خطر داروها بپرسید.

 

حفظ وزن سالم - اگر شما در یک وزن سالم هستید توسط فعالیت فیزیکی در بیشتر روزهای هفته، آن وزن را حفظ کنید اگر شما نیاز به از دست دادن وزن دارید با پزشک خود در مورد استراتژی برای کاهش وزن و داشتن وزن سالم صحبت کنید. که اغلب شامل افزایش فعالیت بدنی روزانه و کاهش کالری می باشد.

 

سیگار نکشید - اگر شما یک فرد سیگاری هستید، با دکتر خود در مورد استراتژی برای ترک سیگار صحبت کنید.
منبع:foodregime.com



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تماس با ما

سلام دوستان عزیز می خواستم بهتون اطلاع بدم به لطف خدای مهربان پورتال کشکول توانست در مسابقات وبلاگ نویسی استانی رتبه ی اول را کسب کنه !!! شاد باشید و تندرست

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان پورتال جامع کشکول و آدرس kashkoul.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 469
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 51
:: باردید دیروز : 28
:: بازدید هفته : 182
:: بازدید ماه : 1832
:: بازدید سال : 6276
:: بازدید کلی : 106372