کشکول پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون، اشپزی، پزشکی و ....
دنیای میکروسکوپی قطرات اشک (+تصاویر)
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 7:19 | بازدید : 253 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

دو قطره اشک با ساختار شیمیایی کاملاً مشابه می‌توانند ظاهری متفاوت داشته باشند

 

دنیای میکروسکوپی قطرات اشک (+تصاویر)

همگی ریزش اشک، همان قطرات شفاف نمکینی که هنگام شادی، غم یا حتی یک خرد کردن معمولی پیاز از چشمان‌مان سرازیر می‌شود را تجربه کرده‌ایم. بارها شوریش را چشیده‌ و گرمی جاری شدنش را روی گونه‌های‌مان حس کردیم. اما آیا با دنیای میکروسکوپی آنها هم آشنا هستیم؟ عکاسی ماجراجو، این دنیا را دست مایه کار خود قرار داده است.
یک عکاس هلندی به نام Maurice Mikkers که مدرکی نیز در زمینه‌ی علوم آزمایشگاهی دارد، اخیراً به بررسی اشک و انواع مختلف آن پرداخته و نشان می‌دهد که احساسات و اتفاقات مختلف چطور در اشک‌های ما نمود می‌یابند.

 

انواع مختلف اشک از لحاظ ساختار و میزان چسبندگی یکسان نبوده و هر یک حاوی مخلوطی از مواد بیولوژیک از جمله چربی‌ها، آنزیم‌ها و پادتن‌هایی هستند که در آب و نمک شناورند. اما رابطه‌ی این ترکیبات با آن‌چه در جهان واقع رخ می‌دهد چیست؟ برای پاسخ دادن به این سئوال و مشخص کردن تفاوت‌های ساختاری میان اشک‌هایی که در اثر خرد کردن پیاز، خوردن فلفل تند، ایستادن در برابر پنکه و یا به دلیل غم یا شادی جاری می‌شوند، این اشک‌ها را زیر میکروسکوپ قرار داده است.


این قطره‌های اشک پس از گذشت مدتی شروع می‌کنند به تشکیل کریستال و تثبیت شدن و تصاویر ثبت شده از آن‌ها نشان می‌دهد که ساختار این قطرات اشک تا حد زیادی به شرایطی که موجب جاری شدنشان شده وابسته است و به همین دلیل .

 

اشک, ساختار انواع اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک، پس از چند دقیقه خیره شدن به پنکه

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک، پس از چند دقیقه خیره شدن به پنکه

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک ، پس از خوردن فلفل تند

 

اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک,ساختار اشک

تصویر اشک ، پس از خوردن فلفل تند

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک پس از خرد کردن پیاز، زدن فلفل به چشم، وارد کردن آب به بینی و خوردن فلفل تند

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک پس از خرد کردن پیاز و خوردن فلفل تند

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک پس از خرد کردن پیاز و خوردن فلفل تند

 

اشک, چگونگی تشکیل اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک پس از خرد کردن پیاز

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک پس از خرد کردن پیاز

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک پس از خرد کردن پیاز

 

چگونگی تشکیل اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

تصویر اشک پس از قرار دادن مقدار زیادی روغن منتول روی پلک

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

اشک جاری شده در اثر واکنش احساسی

 

اشک, ساختار اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

اشک جاری شده در اثر واکنش احساسی

 

اشک,چگونگی تشکیل اشک,تصاویر میکروسکوپی اشک

اشک جاری شده در اثر واکنش احساسی

 

منبع : aftabnews.ir



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


زندگینامه گابریل گارسیا مارکز (+عکس)
دو شنبه 21 خرداد 1394 ساعت 6:35 | بازدید : 168 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

زندگینامه گابریل گارسیا مارکز, بیوگرافی گابریل گارسیا, آثار گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا ماکز جایزه نوبل ادبیات را در سال  ۱۹۸۲ دریافت کرد

 

زندگینامه گابریل گارسیا مارکز (+عکس)
زادروز : ۶ مارس ۱۹۲۷ ، کلمبیا
مرگ : ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ میلادی ، مکزیک
ملیت : کلمبیایی
لقب : گابو
پیشه : نویسنده، روزنامه‌نگار

 

گابریل خوزه گارسیا مارکِز (به اسپانیایی: Gabriel José García Márquez) ،زادهٔ ۶ مارس ۱۹۲۷ در دهکدهٔ آرکاتاکا درمنطقهٔ سانتامارا در کلمبیا – درگذشته ۱۷ آوریل ۲۰۱۴. رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. گابریل گارسیا بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می‌کرد. گابریل گارسیا ماکز برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ را بیش از سایر آثارش به خاطر رمان صد سال تنهایی چاپ ۱۹۶۷ می‌شناسند که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است.

 

زندگی گابریل گارسیا ماکز
گابریل گارسیا ماکز در سال ۱۹۲۷ با نام کامل گابریل خوزه گارسیا مارکز متولد شد و پدربزرگ و مادربزرگش او را در شهر فقیر آراکاتاکا در شمال کلمبیا بزرگ کردند. او بعدها در اولین کتاب خاطراتش با عنوان زنده‌ام که روایت کنم نوشت که دوران کودکی سرچشمه الهام تمام داستانهای وی بوده است. گابریل گارسیا ماکز تحت تاثیر پدربزرگش که شخصیتی آزادی خواه بود و در هر دو جنگ داخلی کلمبیا شرکت کرده بود آگاهی سیاسی پیدا کرد.


گابریل گارسیا ماکز در سال ۱۹۴۱ اولین نوشته‌هایش را در روزنامه‌ای به نام Juventude که مخصوص شاگردان دبیرستانی بود منتشر کرد و در سال ۱۹۴۷ به تحصیل رشتهٔ حقوق در دانشگاه بوگوتا پرداخت و همزمان با روزنامه آزادیخواه ال‌اسپکتادور به همکاری پرداخت. در همین روزنامه بود که گزارش داستانی سرگذشت یک غریق را بصورت پاورقی چاپ شد. گارسیا مارکز که به شدت تحت تاثیر ویلیام فالکنر، نویسنده آمریکایی، بود، نخستین کتاب خود را در ۲۳ سالگی منتشر کرد که از سوی منتقدان با واکنش مثبتی روبرو شد.


گابریل گارسیا ماکز در سال ۱۹۵۴ به عنوان خبرنگار ال‌اسپکتادور به رم و در سال ۱۹۵۵ پس از بسته شدن روزنامه‌اش به پاریس رفت. در سفری کوتاه به کلمبیا در سال ۱۹۵۸ با نامزدش مرسدس بارکاپاردو در سیزده سالگی تقاضای ازدواج کرد و بیش از نیم قرن با یکدیگر زندگی کردند؛ بخش اعظم این سالها را در مکزیک گذراندند. در سال‌های بین ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۱ به چند کشور بلوک شرق و اروپایی سفر کرد و در سال ۱۹۶۱ برای زندگی به مکزیک رفت.

 

زندگینامه گابریل گارسیا مارکز, بیوگرافی گابریل گارسیا, آثار گابریل گارسیا مارکز

کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا ماکز یکی از یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است

 

 گابریل گارسیا ماکز در سال ۱۹۶۵ شروع به نوشتن رمان صد سال تنهایی کرد و آن را در سال ۱۹۶۷ به پایان رساند. صد سال تنهایی در بوینس آیرس منتشر شد و به موفقیتی بزرگ و چشمگیر رسید و به عقیدهٔ اکثر منتقدان شاهکار او به شمار می‌رود. گابریل گارسیا ماکز در سال ۱۹۸۲ برای این رمان، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات بوده است. ایده اولیه برای نوشتن نخستین فصل کتاب صد سال تنهایی در سال ۱۹۶۵ وقتی که مشغول رانندگی به سمت آکاپولکو در مکزیک بود به ذهنش رسید. تمام نسخه‌های چاپ اول صد سال تنهایی به زبان اسپانیایی در همان هفته اول کاملاً به فروش رفت. در ۳۰ سالی که از نخستین چاپ این کتاب گذشت بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته و به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است.


گابریل گارسیا ماکز در سال ۱۹۷۰ کتاب سرگذشت یک غریق را در بارسلون چاپ کرد و در همان سال به وی پیشنهاد سفارت (کنسولگری) کلمبیا در اسپانیا به وی داده شده که وی این پیشنهاد را رد کرد و یک سفر طولانی به مدت ۲ سال را در کشورهای کارائیب آغاز کرد و در طول این مدت کتاب داستان باورنکردنی و غم‌انگیز ارندیرای ساده‌دل و مادربزرگ سنگدل‌اش را نوشت که جایزه رومولوگایه گوس بهترین رمان را بدست آورد. گابریل گارسیا  سپس دوباره به اسپانیا برگشت تا روی دیکتاتوری فرانکو از نزدیک مطالعه کند که حاصل این تجربه رمان پاییز پدرسالار بود.

 

گابریل گارسیا ماکز در اوایل دهه ۸۰ به کلمبیا برگشت ولی با تهدید ارتش کلمبیا دوباره به همراه همسر و دو فرزندش برای زندگی به مکزیک رفت. او در سال ۱۹۹۹ رسماً مرد سال آمریکای لاتین شناخته شد و در سال ۲۰۰۰ مردم کلمبیا با ارسال طومارهایی خواستار پذیرش ریاست جمهوری کلمبیا توسط مارکز بودند که وی نپذیرفت. مارکز یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی بود، اگرچه تمام آثارش را نمی‌توان در این سبک طبقه‌بندی کرد. پزشکان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که مارکز به بیماری آلزایمر مبتلا شده است.


سالهای پایانی زندگی گابریل گارسیا ماکز
به مرور خلاقیت و توان نویسندگی گابریل گارسیا ماکز رو به کاهش گذاشت. گابریل گارسیا برای نوشتن کتاب خاطرات روسپیان غمگین من، چاپ ۲۰۰۴ حدود ده سال وقت صرف کرد. در ژانویه ۲۰۰۶ اعلام کرد که دیگر تمایل به نوشتن را از دست داده است. میراث او مجموعه بزرگی از کتابهای داستانی و غیرداستانی است که با پیوند دادن افسانه و تاریخ در آن هر چیز ممکن و باورکردنی می‌نماید. گابریل گارسیا مارکز در سال ۱۹۸۲ جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد و بنیاد نوبل در بیانه خود او را «شعبده باز کلام و بصیرت» توصیف کرد. تمام داستانهای وی به نثری نوشته شده‌اند که از نظر رنگارنگی و جاذبه غریبشان فقط می‌توان آنها را با کارناوالهای آمریکای جنوبی مقایسه کرد.

 

بیوگرافی گابریل گارسیا,زندگینامه گابریل گارسیا مارکز,آثار گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا مارکز یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی بود

 

جنجال‌ خواهی
از آثار گابریل گارسیا ماکز به خاطر نثر غنی آن در منتقل کردن تخیلات سرشار نویسنده به خواننده ستایش شده است. اما برخی از منتقدان، آثار ماکز را اغراقی آگاهانه و توسل به افسانه و مارواء طبیعت برای گریز از ناآرامی و خشونت‌های جاری در کلمبیای آن دوران می‌دانند.


ناآرامی و خشونت‌های سیاسی، خانواده به عنوان یک عنصر وحدت بخش، ترکیب آن با شور مذهبی و باور به فراطبیعت روی هم رفته سبک ادبی شاخص گابریل گارسیا ماکز را به هم بافته‌اند. آثار گابریل گارسیا ماکز نظیر پدرسالار و یا ژنرال در هزارتوی خود به خوبی تقویت انگیزه‌های سیاسی او در واکنش به تشدید خشونت در کشورش کلمبیا را نشان می‌دهند.

 

گابریل گارسیا ماکز پس از نوشتن مقاله‌ای در مخالفت با دولت کلمبیا به اروپا تبعید شد. وقتی که کتاب غیر داستانی سفر مخفیانه میگل لیتین به شیلی را در سال ۱۹۸۶ نوشت، حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه ۱۵ هزار نسخه از آن را در آتش سوزاند. او به نوشتن آثاری که گرایش به جناح چپ سیاست در آن مشهود بود ادامه داد. او با فرانسوا میتران رییس جمهور سوسیالیست فرانسه در دهه ۱۹۸۰ دوستی نزدیکی داشت و مدتها نیز از دوستان نزدیک و حتی نماینده فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، بود.

 

گارسیا مارکز به دلیل دفاع از حکومت فیدل کاسترو که از نگاه گروه کثیری از روشنفکران و نویسندگان به مرور به یک رژیم خودکامه بدل شده بود، وارد بحث‌های تندی شد که یکی از نمونه‌های برجسته آن مجادله اش با سوزان سونتاگ، نویسنده معروف آمریکایی، بود. به خاطر دفاعش از حکومت کوبا او مدتی حق ورود به آمریکا را نداشت. دولت آمریکا بعدها در این تصمیم خود تجدید نظر کرد و مارکز بارها برای معالجه سرطان غدد لنفاوی به کالیفرنیا سفر کرد. گابریل گارسیا ماکز به مداخلات آمریکا در ویتنام و شیلی انتقاد کرده بود. به‌رغم این انتقادها بیل کلینتون و فرانسوا میتران روسای جمهور پیشین آمریکا و فرانسه از جمله دوستان گابریل گارسیا مارکز بودند.

 

درگذشت گابریل گارسیا ماکز
گابریل گارسیا مارکز، در روز پنجشنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ (۲۸ فروردین ۱۳۹۳)، در ۸۷ سالگی، در مکزیکو سیتی درگذشت. دو سال پیش از مرگ، برادر گابریل گارسیا مارکز اعلام کرد او از بیماری فراموشی (دمانس) رنج می‌برد و دیگر نمی‌نویسد. جسد گابریل گارسیا ماکز فردای آن روز در روز آدینه در مکزیکوسیتی سوزانده شد، بخشی از خاکستر جسد وی به کلمبیا زادگاهش منتقل شد.


مجموعه داستان‌های کوتاه گابریل گارسیا ماکز
در ایران چندین مجموعه داستان کوتاه از مارکز به چاپ رسیده که بیشتر آن‌ها از کتاب‌های مختلف وی جمع‌آوری شده‌اند و نسخه مشابهی در کتاب‌های اصلی نویسنده ندارند.
 ۱۳۷۳-پرندگان مرده، احمد گلشیری، انتشارات نگاه
۱۳۸۱-روزی همچون روزهای دیگر، نیکتا تیموری، انتشارات آریابان
۱۳۸۱-زنی که هرروز راس ساعت ۶ صبح می‌آمد، نیکتا تیموری، انتشارات آریابان
۱۳۸۱-قدیس، قهرمان نوری، انتشارات آریابان
۱۳۸۵-بهترین داستان‌های کوتاه گابریل گارسیا مارکز، احمد گلشیری، انتشارات نگاه
۱۳۸۵-زیباترین غریق جهان (بهترین داستان‌های کوتاه) گابریل گارسیا مارکز، رضا دادویی، انتشارات سبزان

 

آثار ترجمه شده گارسیا مارکز به فارسی
- آثار داستانی
ساعت شوم چاپ ۱۹۶۳
صدسال تنهایی چاپ ۱۹۶۷
پاییز پدرسالار چاپ ۱۹۷۵
گزارش یک مرگ ۱۹۸۱
عشق سالهای وبا چاپ ۱۹۸۵
ژنرال در هزار توی خود چاپ ۱۹۸۹
خاطرات روسپیان غمگین من چاپ ۲۰۰۴

 

- آثارغیر داستانی
زیباترین غریق جهان چاپ ۱۹۷۰
بوی خوش گواوا چاپ ۱۹۸۰
سفر پنهانی میگل لیتین به شیلی
گزارش یک آدم ربایی چاپ ۱۹۹۶
زنده‌ام که روایت کنم چاپ ۲۰۰۲
یادداشت‌های روزهای تنهایی چاپ ۲۰۰۰

منبع : fa.wikipedia.org



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به صورت ایستاده درس بخوانید!
چهار شنبه 22 ارديبهشت 1394 ساعت 7:44 | بازدید : 287 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

درس خواندن,دانش‌آموز,تمرکز روی درس

میزهای ایستاده می‌توانند چاقی را کاهش دهند

 

به صورت ایستاده درس بخوانید!
تیمی از دانشمندان بخش سلامت عمومی مرکز علوم بهداشت تگزاس دریافتند، دانش‌آموزانی که پشت میزهای ایستاده در کلاس درس حضور دارند، در مقایسه با دانش‌آموزان نشسته توجه بیشتری به کلاس درس دارند.


بر اساس یافته‌های بدست‌آمده، دانش‌آموزانی که در کلاس درس سر پا هستند، 12 درصد بازدهی بیشتری دارند و این میزان معادل هفت دقیقه بیشتر در هر یک ساعت آموزش است.

در این پژوهش، 300 کودک در مقاطع دوم تا چهارم برای مدت یک سال تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران میزان شرکت دانش‌آموزان در مسئولیت‌های اجباری مانند پاسخ‌دادن به سوال‌ها، بالابردن دست یا شرکت‌ فعالانه در بحث و همچنین رفتارهای غیراجباری مانند صحبت‌کردن در خارج از نوبت آن‌ها را ارزیابی کردند...



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مدت زنده ماندن در فضا چقدر است؟
سه شنبه 9 ارديبهشت 1394 ساعت 8:50 | بازدید : 281 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

فضا, فضانوردان, مدت زنده ماندن در فضا

بدون لباس فضانوردی فضانوردان نمی توانند مدت زیادی زنده بمانند.

 

مدت زنده ماندن در فضا چقدر است ؟
رفتن به فضا ممکن است سرگرم کننده به نظر برسد، اما واقعیت این است که فضانوردان سال ها آموزش های وسیعی– هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی – می بینند تا سفر آنها از سیاره زمین به هر جای دیگری ممکن شود.

هر وقت به اکتشافات فضایی فکر می کنیم تصاویری از مردانی به ذهنمان متبادر می شود که سر تا پا در لباس سفید پوشیده شده اند و کلاهی مانند تنگ ماهی بر سر دارند. حقیقت هم این است که لباس های فضایی برای بقا در خارج از زمین بسیار حیاتیند و بدون آنها فضانوردان نمی توانند مدت زیادی زنده بمانند.

 

 این که به طور دقیق چه مدت می توان بدون لباس فضانوردی در خلأ زنده ماند مشخص نیست. هرچنددانشمندان حدس می زنند که حدود یک تا دو دقیقه طول می کشد تا در هم شکسته شدن بدن شروع شود. در حالی که در فیلم های سینمایی یا مجموعه های تلویزیونی می بینیم که فضانوردان منفجر یا منجمد می شوند و می میرند یا بلافاصله مرگ را تجربه می کنند، اما در عالم واقعیت قضیه کمتر ترسناک است -البته فقط کمی...


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با هنر آینه کاری
پنج شنبه 3 ارديبهشت 1394 ساعت 10:36 | بازدید : 291 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

 آینه کاری ، هنر آینه کاری ، آشنایی با هنر آینه کاری 

آینه‌کاری یکی از شاخه‌های هنرهای تزیینی ایران است

آینه‌کاری نوعی تزیین داخلی ساختمان، با چسباندن قطعه‌های کوچک آینه به شکل‌های هندسی و گل و بته‌های مختلف است.

 

در هنر آینه‌کاری ، هنرمند آینه‌کار با استفاده از شیشه و برش آن به اشکال متنوع، فضایی درخشان و زیبا در بناها می‌آفریند که از بازتاب نور در قطعات بی‌شمار آینه تشعشع، درخشش و زیبایی در تزیینات بناها ایجاد می‌شود و پوششی بسیار مناسب و زیبا برای تزیین بنا از نظر استحکام و دوام است.

 

آینه‌کاری یکی از شاخه‌های هنرهای تزیینی ایران است و از ابتکارهای ویژهٔ هنرمندان ایرانی به شمار می‌آید و در دوره ساسانیان رایج بوده است.

 

از آیینه کاری های بجا مانده می توان بنای دیوانخانهٔ شاه طهماسب صفوی (۹۳۰ - ۹۸۴ق‌/ یا ۱۵۲۴ - ۱۵۷۶م‌) در قزوین را نام برد.آب و آینه در فرهنگ ایرانیان نماد پاکی و روشنایی، راستگویی و صفا بوده‌اند و به احتمال زیاد کاربرد آن در معماری نیز همین معنا را دارد.

 

علاوه بر این ریشه‌های اقتصادی آینه‌کاری را نباید فراموش کرد. در سده ۱۰هجری قمری آینه از اروپا به ویژه از ونیز به ایران وارد می‌شد و بخشی از این آینه‌ها هنگام جابه‌جایی در راه می‌شکست. هنرمندان ایرانی برای بهره‌گیری از قطعات شکسته راهی ابتکاری یافتند و از آن ها برای آینه‌کاری استفاده کردند و آینه‌کاری ظاهراً با کاربرد آنها آغاز شد.

 

آینه کاری در آغاز با نصب جام‌های یک پارچه آینه بر بدنه بنا شروع شد. نه تنها درون بنا بلکه دیوارهای ستون‌دار عصر صفوی نیز با آینه‌های بزرگ تزیین شد...


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلایل سکوت در هنگام بارش برف
پنج شنبه 1 ارديبهشت 1394 ساعت 20:13 | بازدید : 269 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

برف,علت آرامش در زمان بارش برف,ذرات برف

نسبت حجمی مقدار آب موجود در برف نسبت به باران یک به ده است

 

چرا زمان بارش برف همه جا آرام است؟
برای بسیاری از ما این سوال پیش آمده که چرا خیابان های شلوغ و جاده در زمان بارش برف ساکت می‌شوند؟ این سکوت از کجا می آید؟
زمانی که دسته تازه ای از برف روی زمین می‌نشیند انگار جهان تمایل به آرامش و سکوت دارد. این موضوع می‌تواند به عوامل انسانی نیز نسبت داده شود. یکی از این عوامل می‌تواند کم شدن تعداد خودروها برای گیرنیفتادن در ترافیک و کمتر شدن ازدحام جمعیت در زمان بارش برف باشد.

 

با این حال دلایل علمی برای این آرامش وجود دارد. زمانی که یک دسته برف تازه مانند پتو روی زمین می‌نشیند جهان تبدیل به یک سرزمین عجایب می شود. کارشناسان هواشناسی معتقدند وقتی دانه های برف روی هم انباشته می‌شوند، فضای خالی بیشتری نسبت به انباشته شدن آب بین آنها به وجود می آید. وجود این فضاهای خالی امواج های صوتی را جذب می کند و دیگر صدا نمی‌تواند انعکاس پیدا کند.

 


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تصاویر شگفت انگیز از جنین حیوانات
سه شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 9:45 | بازدید : 278 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

تصاویر شگفت انگیز از جنین حیوانات
به همان اندازه که جنین انسان به یاد ماندنی و زیباست جنین حیوانات نیز شگفت انگیز و دیدنی است. با دیدن این تصاویر بیشتر می‌توان به قدرت خداوند پی برد و با دنیا و شگفتی‌هایش بیشتر آشنا شد.

در این تصاویر جنین اسب،خفاش، پنگوئن، کوسه لیمویی، یوزپلنگ، کوسه ببر،  دلفین، مار، خرس قطبی و فیل را مشاهده می‌کنید.

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین اسب

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین خفاش

 

  جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین پنگوئن

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین کوسه لیمویی

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین یوزپلنگ

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین کوسه ببری

 

  جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین دلفین

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین مار

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین خرس قطبی

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

 جنین فیل

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین سگ Puppy

 

جنین,جنین انسان,جنین حیوان

جنین شی هواهوا (کوچکترین نژاد سگ)

 

 منبع : tabnak.ir


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
سه شنبه 9 خرداد 1393 ساعت 16:36 | بازدید : 275 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

زبان,یادگیری زبان دوم,فواید یادگیری زبان دوم

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
پژوهش صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، یادگیری زبان دوم پس از 10 سالگی باعث بهبود ساختار ماده سفید مغز می‌شود.
در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که یادگیری زبان دوم از سنین کودکی به تقویت ساختار مغز کمک می‌کند؛ اما پژوهش صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کنت نشان می‌دهد، تأثیر یادگیری زبان خارجی بر ساختار مغز حتی پس از سن 10 سالگی نیز ادامه دارد.
در این پژوهش، 20 فرد 30 ساله که یادگیری زبان انگلیسی را پس از سن 10 سالگی آغاز کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند؛ تصاویر اسکن مغزی این افراد حاکی از سطوح بالای بهبود ساختار در مناطق مسئول یادگیری زبان است.


سپس این تصاویر با اسکن مغزی 25 فرد همسال که تنها به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند، مقایسه شد که نشان می‌دهد، ساختار ماده سفید مغز افرادی که پس از 10 سالگی یادگیری زبان دوم را آغاز کرده بودند، تکامل یافته‌تر از افراد تک زبانه است. به گفته محققان، تعامل روزانه با دو یا چند زبان خارجی باعث تحریک شناختی مناطق مغزی درگیر با زبان شده و می‌تواند از بروز مشکلات شناختی مانند زوال عقل در سالمندی پیشگیری کند.
نتایج این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS)‌ منتشر شد.

منبع : isna.ir


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تأثیر یوگا بر بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه
سه شنبه 15 ارديبهشت 1393 ساعت 12:26 | بازدید : 278 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

یوگا,فواید یوگا,تاثیر یوگا بر زنان یائسه

تأثیر یوگا بر بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه
تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد، انجام تمرینات یوگا به مدت 12 هفته به بهبود کیفیت خواب زنان یائسه کمک می‌کند.

زنان یائسه با تغییرات هورمونی، گر گرفتگی، افسردگی و اختلال در خواب مواجه می‌شوند؛ گر گرفتگی به دلیل تغییرات هورمونی بروز می‌کند و با تعریق شدید همراه است. محققان معتقدند که یوگا می‌تواند به کاهش علائم یائسگی بویژه بهبود کیفیت خواب و خلق و خوی فرد کمک کند.

 

در این پژوهش، محققان مرکز سلامت روان زنان در آمریکا 355 زن در آستانه یائسگی و زنان یائسه 40 تا 62 ساله را مورد بررسی قرار دادند. این گروه از زنان طی 12 هفته، روزانه 90 دقیقه در جلسات یوگا شرکت کرده و تمرینات ایروبیک را در منزل انجام دادند. نتایج بدست آمده، بهبود قابل توجه کیفیت زندگی زنان یائسه شامل بهبود وضعیت خلق و خو، خواب، وزن و تناسب اندام این گروه را نشان می‌دهد.
نتایج این پژوهش در مجله menopause منتشر شده است. 

منبع : isna.ir


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نوجوانی تا 25 سالگی ادامه دارد
سه شنبه 23 فروردين 1393 ساعت 10:29 | بازدید : 254 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

دوران نوجوانی,آغاز دوران بزرگسالی,بیش فعالی

تحققات جدید نشان داد، نوجوانی تا 25 سالگی ادامه دارد
نتایج پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد که بزرگسالی از 25 سالگی آغاز می‌شود.
«بئاتریس لونا» روانپزشک دانشکده پزشکی پیتسبورگ بر این باور است که تمایلات نوجوانان برای نمایش شور و هیجان و تجددگرایی زمانی افزایش می‌یابد که افراد خانه را ترک کرده و به دفاع از خود می‌پردازند. پیش از این تصور می‌شد که چنین تمایلاتی در 15 سالگی به اوج خود می‌رسند، اما تحقیقات جدید نشان داده که آن‌ها تا سنین بالاتر نیز ادامه دارند.

 

یکی از یافته‌های اصلی این پژوهش، شواهدی از بیش فعالی در بخشی از مغز موسوم به جسم مخطط بود که توسط پاداش تحریک شده و اینکه این بیش‌فعالی تا اواسط دهه 20 زندگی ادامه دارد.تصور می‌شود که مسؤولیت‌های بزرگسالی برای داشتن یک کار ثابت، پرداخت وام و تشکیل خانواده به شکل مسؤولانه‌ای این اثرات را در مغز متوقف می‌کند.


پرفسور لونا معتقد است، سنی که افراد از آستانه بزرگسالی عبور می‌کنند، احتمالا بیشتر به 25 سالگی نزدیک است. در نوجوانان، بخش شور و هیجان‌خواهی مغز با مرکز برنامه‌ریزی یا قشر پیش‌پیشانی به منظور هدایت کنجکاوی و آزمایشگری همکاری می‌کند. پروفسور لونا در سخنرانی خود در نشست سالانه انجمن پیشرفت علم آمریکا در سن‌خوزه کالیفرنیا اظهار کرد: هیجان‌خواهی که در حقیقت جستجو برای اطلاعات و تجددگرایی است، در سراسر گونه‌ها و جوامع بشری آشکار بوده و با قشر پیش‌پیشانی ترکیب می‌شوند.


این سیستم به نوجوانان اجازه می‌دهد تا شرایط جدیدی را تجربه کرده و دیگر از پدر و مادر خود کمک نخواهند. لونا به تحقیقات خود برای درک اینکه این تغییرات مغزی تا چه سنی ادامه پیدا می‌کند، ادامه خواهد داد، اما به گفته وی امکان دارد که این تغییرات حتی تا دهه 30 سالگی افراد ادامه داشته باشد.


وی اظهار کرد: تصور می‌کنم زمانی که مطالبات محیطی نیازمند بزرگ شدن فرد باشد، به این معنی که افراد مسؤولیت‌های زیادی برای انجام داشته باشند، ممکن است سیگنالی به مغز برای توقف نوع خاصی از شکل‌پذیری ارسال شود، زیرا در آن زمان، انسان نیازمند ثبات و قابلیت اطمینان است. اگرچه برخورداری از آزادی برای بازیگوشی بیشتر در زندگی نیز می‌تواند شانس خوبی باشد.

منبع : isna.ir


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا زرده تخم مرغ زرد است؟
سه شنبه 25 فروردين 1394 ساعت 18:42 | بازدید : 257 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

تخم مرغ,زرده تخم مرغ,علت زرد بودن زرده تخم مرغ

چرا زرده تخم مرغ زرد است؟
زرده تخم مرغ ، ماده خوش رنگ و خوشمزه ای است که بسیاری اوقات زینت بخش سفره های ماست ، اما آیا تا به حال به این فکر افتاده اید چرا زرده تخم مرغ  زرد است. رنگ زرده تخم مرغ ، حاصل از موادی به نام گزانتوفیل هاست که از غذایی که مرغ می خورد، تامین می شود . رنگ زرده هم با توجه به رنگدانه موجود در غذا، از زرد کمرنگ تا نارنجی متغیر است.

 

این مواد پس از جذب از دستگاه گوارش ، وارد جریان خون پرنده می شود و به همان شکل در زرده تخم مرغ ذخیره می گردد. بافت چربی در مرغ ، یکی از محلهای اصلی ذخیره رنگدانه است . بد نیست بدانید که هر کدام از رنگدانه های ذکر شده ، از قسمت ویژه ای در روده جذب جریان خون می شوند. با توجه به این موضوع که مرغ در روز بیش از شب غذا می خورد، در روز رنگدانه بیشتری به تخمدان انتقال می یابد و این موضوع باعث می شود زرده به صورت خطوط روشن و تیره باشد.

 

هر زرده از 7تا 11حلقه روشن تشکیل شده است و زمانی که تخم مرغ در حرارت بالا پخته شده باشد، این لایه ها تاحدودی مشخص می شوند. در میان مردم جهان ، با توجه به تنوع فرهنگی ، علاقه به میزان رنگ زرده تخم مرغ متفاوت است و شدت رنگ ، شاخص تعیین کیفیت محصول از سوی مصرف کنندگان است و این ذهنیت از سنین خردسالی در میان افراد به وجود می آید. این تمایلات ، در مناطق مختلف جهان متفاوت است و تغییر این ذهنیت بسیار دشوار به نظر می رسد. در ایران نیز پررنگ بودن زرده را نشان کیفیت برتر تولید و سلامت آن می دانند.

 

برای استفاده تخم مرغ در صنایع غذایی مانند تولید شیرینی و کیک ، ماکارونی و نان زرده پررنگ مورد نیاز است . گفتنی است تنها شدت رنگ از اهمیت بالا برخوردار نیست ، بلکه یکنواختی رنگ زرده نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از روشهای متعددی برای تعیین رنگ زرده استفاده می شود.

 

بیشتر روشهای تعیین رنگ زرده براساس مقایسه چشمی رنگها صورت می گیرد که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1- شابلون های رنگی از شماره 1 تا 15 .
2- استاندارد انجمن های طیور و تخم مرغ (NEPA) و محلول های دی کربنات پتاسیم از شماره 1 تا شماره 10 تقسیم بندی شده است.
3- روش AOAC ، رنگ زرده را براساس مقدار بتاکاروتن به ازای هر گرم زرده توصیف می کند.
4- روش High Performance Liquid Chromatography که مزیت آن در تعیین مقدار ترکیبات گرانتوفیل ها است.

 

دلایل موثر بر پررنگی و کم رنگی زرده تخم مرغ
عوامل متعددی در تعیین رنگ زرده موثر هستند که می توان آنها را به عوامل ژنتیکی ، مدیریتی و تغذیه ای تقسیم بندی کرد :
-خصوصیت های ژنتیکی نژاد مرغ
1- تفاوت در ظرفیت ژنتیکی : انواع نژادهای مرغ تخم گذار در میزان پیگمانتاسیون زرده اختلاف دارند. این عامل تا 14درصد تغییرات تراکم زرده را به خود اختصاص می دهد.
2- وجود تفاوت های فردی در میان پرندگان : ظرفیت ژنتیکی در جذب و پیگمانتاسیون زرده در مرغهای یک نژاد متفاوت است.

 

- شکل مدیریت مرغداری
1-استرس : هر نوع استرس ( گرمایی ، استرس ناشی از واکسن و...) و هر نوع سوء مدیریت که باعث عصبی شدن گله شود، باعث کاهش رنگ زرده به علت کاهش انتقال رنگدانه به تخمدان می شود.


2- سیستم های پرورش و نگهداری : رنگ زرده تخم مرغ هایی که در قفس نگهداری می شوند، بهتر از رنگ زرده تخم مرغ هایی است که روی سیستم بستر پرورش می یابند.

3- زمان نگهداری و انبار تخم مرغ : افزایش زمان نگهداری و انبار تخم مرغ ، باعث کاهش کیفیت رنگ زرده خواهد شد.


4- سلامت و بهداشت گله : ابتلا به بیماری بویژه بیماری هایی که در دستگاه گوارش اختلال ایجاد می کنند بویژه کوکسیدیوز، باعث کاهش تولید و جذب رنگدانه ها در روده می شوند و در نتیجه ، رنگ زرده کاهش می یابد (کاهش شدید در تبدیل لوتئین به استر آن در داخل ژنوم).

 

تخم مرغ,زرده تخم مرغ,علت زرد بودن زرده تخم مرغ

 

جنس جیره غذایی
1- مقدار چربی ذخیره : با افزایش چربی جیره به علت افزایش جذب رنگدانه ، زرده پررنگ تر خواهد شد. علت آن افزایش جایگزینی کاروتنوییدها در زرده تخم مرغ است.
2- مقدار ویتامین A جیره : افزایش ویتامین A باعث کاهش رنگدانه زرده خواهد شد.
3- تاثیر برخی مواد غذایی خاص : پودر گوشت ، کنجاله سویا، زغال و گوگرد باعث کاهش رنگ زرده تخم مرغ خواهد شد.


4- رابطه غذایی دریافتی و تعداد تخم مرغ : با افزایش تولید ، مواد رنگدانه در هر تخم مرغ کاهش می یابد.
5- اکسیداسیون رنگدانه : به علت سهولت اکسید شدن رنگدانه ها ، استفاده از آنتی اکسیدان (VitE) در جیره ضروری است.

6- مقدار رنگدانه جیره : مقدار رنگدانه در جیره ، مهمترین عامل تعیین کننده رنگ زرده است ، که باید از طریق جیره تامین شود. رنگدانه های موجود در جیره 2دسته هستند ؛ دسته اول ، رنگدانه های موجود در مواد تشکیل دهنده جیره است و دسته دوم ، موادی که به عنوان تامین رنگ زرده به جیره اضافه می شوند که این دسته نیز خود به 2دسته دیگر تقسیم بندی می شود.

 

مواد اصلی جیره ، نقش بسیار مهمی در تعیین رنگ زرده دارند. مرغهایی که از جیره های غذایی با گندم و سورگوم بالا مصرف می کنند، تخم مرغ هایی با زرده کمرنگ دارند. برگ یونجه و ذرت و فرآورده های منابع اصلی رنگدانه در جیره است . برگ یونجه و ذرت به ترتیب لوتئین و زآگزانتین است . لازم به ذکر است ، با افزایش پروتئین ذرت ، مقدار رنگدانه آن افزایش می یابد. رنگدانه های مصنوعی مانند کانتاگزانتین ، آپو 8کاروتنال که از سوی شرکتهای تجاری مختلف در سراسر جهان تولید می شود، با افزودن مقدار توصیه شده به جیره براحتی رنگدانه را تامین می کند و می توان با تغییر در آن رنگ زرده را تغییر داد و معمولا پس از 3 روز از اضافه کردن آن به جیره خود را ظاهر می کنند.

منبع : jamejamonline.ir

 


موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یشم سرخ و خواص آن
سه شنبه 10 فروردين 1393 ساعت 17:53 | بازدید : 281 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

یشم سرخ,خواص درمانی یشم سرخ,انواع سنگ یشم

یشم سرخ و خواص آن
سنگ يشم به رنگ سبز است ولي مي توان آن را در رنگهاي ديگر نيز يافت مانند: زرد، سرخ، خاكي، سياه و بژ.
سنگ يشم شادي عميقي در روح ايجاد مي كند به همين علت سنگي مناسب براي مديتيشن است. اين سنگ به زندگي احساسي ما تازگي مي بخشد و آن را اصلاح و ما را متعادل مي كند. نوسانات آرام بخش و موزون يشم باعث تعادل در تمامي بدن مي شود. اين سنگ طرز كار غدد را حمايت و تشنج و بيماري ريه را درمان مي كند.در ضمن در كساني كه به دليل مشكلات رواني و انجام نشدن عمل لقاح باردار نمي شوند باعث تسهيل بارداري و حتي هنگام زايمان باعث سرعت تولد نوزاد مي شود.

 

یشم سرخ,خواص درمانی یشم سرخ,انواع سنگ یشم

 

هر يك از رنگهاي سنگ يشم داراي خواصي مي باشند. يشم سرخ و بژ اثرات به خصوصي دارند. مثلا" يشم سرخ ارتعاشات منفي را از بين مي برد و ما را در برابر همه نفوذ ها و نيرو هاي شوم و بد يمن حمايت مي كند. اين سنگ باعث رقت قلب، عاطفه و درك و فهم مي شود.

 

همچنين باعث تسكين عوارض روده اي، نفخ و يبوست مي شود و نيز معده را تقويت كرده و حالت تهوع را از بين مي برد. در ضمن لحظه تولد نوزاد، يعني زايمان را بدون درد مي كند.
سنگ يشم بژ خيلي شبيه يشم سرخ است و باعث ديدن روياهاي لذتبخش در خواب مي شود، نگرانيها را از بين مي برد و موجب قابليت درك و حساسيت مي شود. يشم بژ پوست را تصفيه مي كند، حس بويايي را زياد مي كند و عمل كبد، كليه ها و كيسه صفرا را نيز افزايش مي دهد.

منبع : zar.ir

برچسب‌ها: یشم سرخ و خواص آن ,

موضوعات مرتبط: علمی و آموزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تماس با ما

سلام دوستان عزیز می خواستم بهتون اطلاع بدم به لطف خدای مهربان پورتال کشکول توانست در مسابقات وبلاگ نویسی استانی رتبه ی اول را کسب کنه !!! شاد باشید و تندرست

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان پورتال جامع کشکول و آدرس kashkoul.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 469
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 124
:: باردید دیروز : 74
:: بازدید هفته : 1853
:: بازدید ماه : 2235
:: بازدید سال : 8497
:: بازدید کلی : 108593